home | eindgebruiker
Wilt u uw bereikbaarheid verbeteren? De werking van uw huidige telecom oplossing of call center optimaliseren? Of gaat u investeren in een geheel
nieuwe PABX? We zetten hier een aantal belangrijke zaken voor u op een rijtje.
Zelf onderzoeken of een adviseur?
Goedkoop is duurkoop?
Ook in deze markt zijn voldoende aanbieders en staat prijs vaak voorop bij de eindklant. Een lage prijs is echter
bijna altijd een garantie voor een lagere tevredenheid. Immers een lage prijs betekent dat de leverancier meer
inspanning (bij anderen) moet doen om aan de noodzakelijke marge te komen. Er blijft minder aan zorg-uren over
voor uw project. Bedenk dat er voldoende budget moet zijn voor de leverancier(s) omdat hun continuiteit ook uw
belang is. Laat een adviesbudget gescheiden van het koop-budget. Reserveer zeker 20-30% voor dienstverlening.
Welke telefooncentrale past het beste?
Smart ABT is onafhankelijk en kan hierin niet adviseren. Dat kunnen onze partners des te beter. Deze bedrijven
gaan serieus om met de klant. Ze adviseren vanuit uw wensen een technische oplossing en als u deze kiest, gaan
we deze samen met u implementeren.
Welke partner moet u kiezen?
Tegenwoordig vindt service steeds meer op afstand plaats. Het is dus mogelijk een leverancier verder weg te
nemen. Toch heeft het de voorkeur een bedrijf in de regio te nemen als u regelmatig zorg op de werkvloer nodig
heeft, dus een dynamische omgeving heeft. Uiteindelijk is dit kosteneffectief en het geeft een persoonlijke band met
de leverancier. Een goede leverancier-klant relatie levert beide partijen voordeel op. Denk ook vooral aan uw
bestaande leverancier en probeer objectief te blijven want men onthoudt vaak slechts de incidenten.
Op welke criteria kiezen tussen offertes?
In deze volwassen markt zijn veel professionele aanbieders. Vaak hebben ze hetzelfde product. En mogelijk
dezelfde diensten (geselecteerd). Waarin onderscheiden deze leveranciers zich? Het is erg specifiek voor uw
bedrijf. Moet er een (inter)nationale spreiding voor de service zijn? Is persoonlijk advies voor u van belang?
Hoeveel technische kennis wilt u zelf binnen halen? Is integratie van applicaties gewenst? Is een leverancier voor
u een bedrijf dat goederen levert, of juist ook de diensten? Wilt u zelfs naar een partnership? De opstelling van de
leverancier blijkt uit de offerte. Is techniek van belang? Is juist de (traditionele) hardware benadrukt of wordt aan de
applicaties zorg besteed. Is er juist gereageerd op de vraagstelling? Maakt de leverancier haar intentie ook waar?
Zijn er referenties? Bepaal wat u wel en niet in een leverancier zoekt, communiceer dit duidelijk in de aanvraag en
beoordeel dan welk bedrijf het beste bij u past.
'Een op een overgaan' of direct optimalisatie?
De oude centrale is vaak jaren geleden geprogrammeerd. Als een bedrijf deze oude functionaliteit in de nieuwe
omgeving meeneemt zal optimalisatie ook de komende jaren meestal wel uitblijven. Dat is de praktijk. Als de
oplevering daar is, gaat iedereen weer als vanouds aan de slag. Vaak een gemiste kans. Daarom biedt Smart ABT
de mogelijkheid om tijdens de implementatie, bijna ongemerkt, een optimalisatie te doen. Een quick win eigenlijk.
En voor de bedrijven die deze optimalisatie toch na de oplevering willen, zijn er adviesbedrijven, die
gespecialiseerd zijn in deze problematiek.
Wie is verantwoordelijk?
Communicatie is vaak de boosdoener als er onenigheid is. In projecten wil men wel eens naar elkaar wijzen.
Een mooi voorbeeld daarvan is het 'functioneel testen' zoals wij dat aanbieden. De eindklant is degene die zou moeten
testen omdat deze beter dan de leverancier kan beoordelen of de afspraken juist zijn vertaald. Het komt vaak voor
dat de eindklant dit juist van de leverancier verwacht. Onze dienst lost dit op. Maar er zijn veel meer valkuilen
waarbij de verantwoordelijkheid niet geheel duidelijk is. Spreek dit goed af. Breng het bij twijfel ter sprake.
Houdt de trainingen effectief
De groepsgrootte bij trainingen is aan een maximum gebonden. Dat is niet voor niets. Om de kennis effectief over
te brengen is deze groepsgrootte van belang. Zorg ervoor dat medewerkers verplicht worden deel te nemen omdat
ze anders collegae van het werk houden met hun (jarenlange) vragen en dit leidt tot verscholen kosten in het
project. Goed opgeleide medewerkers zorgen samen voor een veel efficiëntere organisatie die beter bereikbaar is.
Neem onderhoud op de relatie
Onderhoud van hardware is een verzekering tegen calamiteiten. U ziet uw leverancier 'slechts' bij een storing.
Dat geeft niet alleen een negatieve insteek in de relatie, het biedt ook geen draagvlak voor kennisoverdracht in de
jaren na de oplevering. Indien mogelijk kan een leverancier in het onderhoud ook updates van applicaties en
training hierop geven. Regelmatig advies, begeleiding en training. Niet ad hoc, maar als vooraf afgesproken
'strippenkaart'. Regelmatig nieuwe kennis van de door u gekozen centrale en de afstemming van de huidige stand
van uw organisatie. Een continue optimalisatie. En dat voor een vast bedrag in het onderhoudscontract.
Informeer bij de door u gekozen partner.
Er is veel te koop. Traditionele telefooncentrales, hybride systemen, soft-pabx'en, PC gebaseerde oplossingen,
hosted of in-house? Ziet u door de bomen het bos nog ? Er is wel degelijk een reden om een specialist erbij te betrekken.
Welke oplossing past hangt veel af van uw behoefte (zie vraag 1), de mate van innovatie binnen uw onderneming
en natuurlijk ook het budget. Let op dat u voldoende budget reserveert voor diensten tijdens de implementatie.
Zowel van ons, alsook van de leverancier. Minder budget is minder uren is minder tevredenheid van de gebruikers.
Economische of functionele vernieuwing?
Heeft u behoefte aan een beter systeem? Of was de vorige boekhoud-technisch afgeschreven? Neem de tijd om de
vraag te beantwoorden of voor uw organisatie telefonische communicatie belangrijk is en of er functionaliteit is die u nu
ontbeert. Deze vraag is wellicht alleen te behandelen door een intern / extern onderzoek. Betrek ook uw klant erbij.
® smart abt 2013
Home
Partnerportaal
Eindgebruiker
Over Smart ABT